2015. augusztus 29., szombat

Bemutatkozik a Mozgásfejlesztő csoport

Iskolánk Mozgásfejlesztő csoportja 1-8. osztályfokig biztosít integrált oktatást mozgásukban különböző mértékben sérült gyerekeknek.
A csoport jelenlegi létszáma 7 fő; 2 lány és 5 fiú. A gyerekek diagnózisa többségében Központi idegrendszeri sérülés. Mozgássérülésük különböző fokú, illetve a társuló másodlagos tüneteket (pl.: látássérülés, beszédfejlődés zavara, magatartászavar, autizmus spektrumzavar, stb.) és az értelmi képességeiket tekintve is, a csoport összetétele heterogén. Jelenleg 14 éves a legfiatalabb és 18 éves a legidősebb tanulója a csoportunknak. A közös évek alatt baráti, szeretetteljes kapcsolat alakult ki a gyerekek a között.

Osztályfok szerinti összetétel:

  1 fő Tanulásban akadályozott - 6. osztály
  5 fő Értelmileg akadályozott - 6. csoport
  1 fő Értelmileg akadályozott- 8. csoport

A csoportban 1 időben 1 pedagógus és 2 pedagógiai asszisztens dolgozik. Az oktató-nevelő munkát 2 pedagógus (konduktor-tanító és szomatopedagógus-gyógypedagógus) váltott műszakban látja el. Pedagógiai munkánkat logopédus és egyéni fejlesztő egészíti ki.
Munkánk mind a tanítás, mind a mozgásfejlesztés során körültekintő tervezést igényel, figyelembe véve a tanulók képességbeli sajátosságait és a mozgássérülésük súlyossági fokát. Az összevont foglalkozások nagyfokú differenciálást igényelnek.

Differenciálási lehetőségek a tanítási órán belül:

  Tananyag tartalma alapján
  Teljesítmény alapján
  Érdeklődés alapján
  Idő alapján
  Szociális formák kialakítása szerint
  Feladatok nehézségi foka szerint
  Segítő eszközök / személyek alapján
  Tanulási stílus alapján
  Tanulási készség szerint

A gyerekekkel számos játékos, mozgásba, cselekedtetésbe ágyazott feladatot végzünk. Fontos a több érzékszerv bevonásával történő tapasztalatszerzés. Az oktatás során elegendő időt, gyakorlást, eszközt és motivációt biztosítunk. Csoportunk gyerekeire a közös énekelés, mondókázás és a zenehallgatás nagyon lelkesítően hat.
Nagy óraszámban jelenik meg az Életvitel és gyakorlat tantárgy az órarendben, mivel kiemelt fejlesztési cél a lehető legönállóbb életre nevelés, illetve aktív részvétel a mindennapi tevékenységekben.
 - 1. önellátás: öltözés-vetkőzés, kézmosás, fogmosás, WC- használat, étkezés, ruházat    tisztántartása;
- 2. háztartási tevékenységek, anyagismeret, élelmiszerismeret, eszközismeret, környezetünk rendben és tisztán tartása
Az általános ismeretek (saját magukkal és környezetükkel kapcsolatos ismeretek, testrészek-érzékszervek, évszakok, tér és idő fogalmak, színek-formák-méretek, stb.) tanulásán is nagy hangsúly van nálunk; ezeket rendszeresen ismételjük, gyakoroljuk, bővítjük a különböző foglalkozásokba építve.
A mozgásfejlesztés szerves részét képezi minden programnak, a nap egészét áthatja az önellátás motoros feltételeinek megteremtése és azok funkcióba ágyazott gyakorlása.
A napirendben többször megjelenik különálló foglalkozás formájában is a mozgás: frontálisan, kiscsoportosan vagy egyénileg. A reggeleket mindig egy bemelegítő, átmozgató, frissítő fekvő helyzetből kiinduló tornával kezdjük. A tanórák, foglalkozások közben finomabb mozgásokat gyakorlunk, melyek kapcsolódnak az adott témához vagy segítik a gyerekek figyelmét fenntartani, visszaterelni. Hetirendünkben szerepelnek még: kar- és kéztorna, finommanipuláció, bokatorna, egyéni feladatok, állás- és járásfeladatok, akadályverseny, lépcsőzés. Az önkiszolgálási teendők ellátása közben egyéni közlekedési formákat gyakorolnak. Rendszeresen légző feladatok, „masszázs” és relaxáció is kiegészíti a mozgásfejlesztést.
A gyermekek összevont mozgásfejlesztése a mozgássérülésük, értelmi képességeik különböző foka illetve a társuló tünetek miatt körültekintő differenciálással és hosszabb idő alatt oldható meg, mivel szinte minden gyermek állandó segítséget igényel. Az egyéni célok a sérülés mértéke és a társtünetek miatt nagyon különbözőek.

Az általános fejlesztési célok a következők:

·         testséma fejlesztés
·         mozgásigény növelése
·         helyes (orthofunkciós) testtartás kialakítása és megtartása
·  hely- és helyzetváltoztató mozgások tanulása, gyakorlása különböző kiinduló helyzetekből
·         kontraktúrák, deformitások megelőzése, oldása
·         izomlazítás
·         izomerősítés
·         egyensúly, mozgáskoordináció fejlesztése
·         finommanipuláció fejlesztése

Tanórán kívüli tevékenységek:

 Kultúrfoglalkozás - zenehallgatás, aktuális ünnepkörhöz kapcsolódó tevékenységek, népszokások megismerése - kapcsolódó kézműves tevékenység, verstanulás, tanulmányi séta
  Irányított játék
  Szabadfoglalkozás
  Közös foglalkozások iskolánk más csoportjaival
  Közös programok, projektek az Értelmileg Akadályozottak tagozatával
  Iskolai ünnepségek, szereplések
  Csoporton belüli ünnepségek
  Csoport kirándulások

Csoportunk gyerekei számára 2014/2015-ös tanév óta éves ortopéd vizsgálat és segédeszköz készítés vált biztosítottá az LBT Kft. közreműködésével.

A konduktív nevelésről általában:

A konduktív nevelés alapgondolata, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új idegrendszeri kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, amelyek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. A konduktív nevelés az összerendezett funkciók és az összehangolt idegrendszeri működés kialakítása érdekében személyiség-, nevelés- és tanulásközpontú. A konduktív nevelés folyamatában a mozgás fejlesztése nem különálló feladat, hanem a nevelő és oktató munka szerves része. Tartalmilag összehangolt, strukturált, módszertanilag egységes elvekre épülő nevelési program megvalósítása során történik. Biztosítja az adott életkor és állapot figyelembevételével a testi, szellemi, érzelmi, pszichés és szociális fejlődéshez szükséges nevelési és oktatási tartalmakat és feltételeket, amelyek lehetővé teszik a károsodások ellenére az egységes fejlődést. A csoporton belül az egyéni bánásmód kiegészül a differenciált feladatadással és feladatmegoldásokkal. A konduktív nevelési folyamatban kiemelt figyelmet fordítunk a cselekvéshez szükséges indítékra, illetve a cselekvésbe ágyazott tanulásra és gyakorlásra, mellyel motiválttá tesszük a gyermeket a feladat megoldására, hogy később alkalmas legyen az önálló életvitelre. A konduktív pedagógia megfelelő célok kitűzésével, komplex tevékenységek rendszere útján rávezeti a gyermeket a belső szervezésmód kialakítására, az idegrendszer koordinációjára.






Kirándulás jó időben....





Szánkózás, hócsata még jobb időben...


Reggeli után mosogattunk...


Tanulás - differenciáltan



Munka...



...vagy szórakozás...???


 ebéd előtt kézmosás...



 ...és ebéd után mosogatás...

... a fogmosás sem maradhat el ...







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése